Van Stof tot Asse Tiende triënnale voor actuele kunst, Asse 10 kunstenaars # locaties Met Chambres d’Amis zette Jan Hoet in 1986 een radicaal nieuw concept neer, waarbij hij hedendaagse kunst midden in de stad plaatste, maar tegelijkertijd ook de stad als het ware ontkleedde. De bezoekers aan Chambre d’Amis drongen immers door tot in de privé sfeer, namelijk de woningen van een aantal kunstminnende Gentenaars. Slechts een paar jaren later –in 1990 om precies te zijn– bedacht Jan De Smedt van Galerij De Ziener een nieuw en radicaal concept: ‘Van Stof tot Asse’. Deze triënnale kent in 2017 reeds haar tiende editie. In Asse betrof het echter leegstaande panden, wachtend op een nieuwe bestemming of op afbraak. Doorheen deze 27 jaren is Asse drastisch veranderd en niet steeds ten goede. Locaties bleven komen en gaan, als in een oneindige canon in de levensloop van een uit zijn voegen barstend dorp, nabij de Brusselse rand. Een gevecht tussen patrimonium en speculatie. Ettelijke kunstenaars waren er te gast, werkten terplekke of enten er hun inspiratie op. Steeds met verrassende artistieke ingrepen tot gevolg. De leegstand, polemisch te noemen en speelbal in handen van speculanten, fungeerde als een ongewild geschenk om hedendaagse kunst in onder te brengen, niet als een ongeschreven maar als een beschreven blad. Daarom maakt Van Stof tot Asse ook een duidelijk statement: ‘Hedendaagse kunst behoeft geen museum, daarom is het ook hedendaagse kunst’. Kunstenaars plaatsen hun werk temidden het geruis, de dagelijkse anekdotiek, de mooi- en lelijkheid en gepeupel. Ze scherpen onze aandacht, ons vermogen om te ontdekken, om te begrijpen ondanks de vele vragen die opwellen. Maar ook dat is een realiteit en vaak is fascinatie en onbegrip ons deel. Het is niet anders. Dit alles maakte van ‘Van Stof tot Asse’ een plek voor artistieke verstilling, mijmering of een regelrechte klap in je gezicht, zo je wil.
Vorige edities 2014 2011 2008 2005
Van Stof tot Asse Tiende triënnale voor actuele kunst, Asse 10 kunstenaars # locaties Met Chambres d’Amis zette Jan Hoet in 1986 een radicaal nieuw concept neer, waarbij hij hedendaagse kunst midden in de stad plaatste, maar tegelijkertijd ook de stad als het ware ontkleedde. De bezoekers aan Chambre d’Amis drongen immers door tot in de privé sfeer, namelijk de woningen van een aantal kunstminnende Gentenaars. Slechts een paar jaren later –in 1990 om precies te zijn– bedacht Jan De Smedt van Galerij De Ziener een nieuw en radicaal concept: ‘Van Stof tot Asse’. Deze triënnale kent in 2017 reeds haar tiende editie. In Asse betrof het echter leegstaande panden, wachtend op een nieuwe bestemming of op afbraak. Doorheen deze 27 jaren is Asse drastisch veranderd en niet steeds ten goede. Locaties bleven komen en gaan, als in een oneindige canon in de levensloop van een uit zijn voegen barstend dorp, nabij de Brusselse rand. Een gevecht tussen patrimonium en speculatie. Ettelijke kunstenaars waren er te gast, werkten terplekke of enten er hun inspiratie op. Steeds met verrassende artistieke ingrepen tot gevolg. De leegstand, polemisch te noemen en speelbal in handen van speculanten, fungeerde als een ongewild geschenk om hedendaagse kunst in onder te brengen, niet als een ongeschreven maar als een beschreven blad. Daarom maakt Van Stof tot Asse ook een duidelijk statement: ‘Hedendaagse kunst behoeft geen museum, daarom is het ook hedendaagse kunst’. Kunstenaars plaatsen hun werk temidden het geruis, de dagelijkse anekdotiek, de mooi- en lelijkheid en gepeupel. Ze scherpen onze aandacht, ons vermogen om te ontdekken, om te begrijpen ondanks de vele vragen die opwellen. Maar ook dat is een realiteit en vaak is fascinatie en onbegrip ons deel. Het is niet anders. Dit alles maakte van ‘Van Stof tot Asse’ een plek voor artistieke verstilling, mijmering of een regelrechte klap in je gezicht, zo je wil.
Vorige edities 2014 2011 2008 2005