Van Stof tot Asse
Tiende triënnale voor
actuele kunst, Asse
10 kunstenaars
# locaties
Met Chambres d’Amis zette Jan Hoet in 1986 een
radicaal nieuw concept neer, waarbij hij
hedendaagse kunst midden in de stad plaatste,
maar tegelijkertijd ook de stad als het ware
ontkleedde. De bezoekers aan Chambre d’Amis
drongen immers door tot in de privé sfeer, namelijk
de woningen van een aantal kunstminnende
Gentenaars. Slechts een paar jaren later –in 1990
om precies te zijn– bedacht Jan De Smedt van Galerij
De Ziener een nieuw en radicaal concept: ‘Van Stof
tot Asse’. Deze triënnale kent in 2017 reeds haar
tiende editie. In Asse betrof het echter leegstaande
panden, wachtend op een nieuwe bestemming of
op afbraak. Doorheen deze 27 jaren is Asse
drastisch veranderd en niet steeds ten goede.
Locaties bleven komen en gaan, als in een oneindige
canon in de levensloop van een uit zijn voegen
barstend dorp, nabij de Brusselse rand. Een gevecht
tussen patrimonium en speculatie.
Ettelijke kunstenaars waren er te gast, werkten
terplekke of enten er hun inspiratie op. Steeds met
verrassende artistieke ingrepen tot gevolg. De
leegstand, polemisch te noemen en speelbal in
handen van speculanten, fungeerde als een
ongewild geschenk om hedendaagse kunst in onder
te brengen, niet als een ongeschreven maar als een
beschreven blad. Daarom maakt Van Stof tot Asse
ook een duidelijk statement: ‘Hedendaagse kunst
behoeft geen museum, daarom is het ook
hedendaagse kunst’. Kunstenaars plaatsen hun
werk temidden het geruis, de dagelijkse anekdotiek,
de mooi- en lelijkheid en gepeupel. Ze scherpen
onze aandacht, ons vermogen om te ontdekken, om
te begrijpen ondanks de vele vragen die opwellen.
Maar ook dat is een realiteit en vaak is fascinatie en
onbegrip ons deel. Het is niet anders. Dit alles
maakte van ‘Van Stof tot Asse’ een plek voor
artistieke verstilling, mijmering of een regelrechte
klap in je gezicht, zo je wil.
Vorige edities
2014
2011
2008
2005